پیری سلولهای بتا بیانگر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است

6 آوریل 2017- محققان تصور می‌کنند که یافته‌های جدید آنها می‌تواند توضیح بیشتری در مورد علت ابتلا برخی افراد به بیماری دیابت نوع 2، ارائه دهد.

 یک تیم از محققان مرکز دیابت Joslin در ماساچوست، به بررسی سلولهای تولید کننده‌ی انسولین و تفاوتهای ظاهری و رفتاری آنها با یکدیگر پرداختند. آنها تصور می‌کنند که جمعیت‌های متفاوتی از سلولهای بتا از نظر سن در پانکراس یافت می‌شوند، این بدان معنا است که سن سلولهای بتا می‌تواند بر ابتلا فرد به بیماری دیابت تأثیر گذارد. آنها همچنین تصور می‌کنند که پیری سلولهای بتا با ترشح انسولین ارتباط دارد و می‌تواند مقاومت به انسولین را تسریع کرده و منجر به ابتلا فرد با شتاب بیشتری به دیابت نوع 2 شود.

محقق ارشد این پژوهش، دکتر Susan Bonner-Weir می‌گوید: این تحقیقات منجر به ایجاد یک مجموعه‌ی جدید از سوالات در مورد ابتلا افراد به دیابت نوع 2 شده است. هنگامیکه سلولهای بتا می‌میرند، وضعیت بدتر می‌شود اما کارشناسان نمی‌دانند که چرا این اتفاق می‌افتد، اگر چه آنها می‌دانند که سلولهای بتا در طول زمان دچار تغییرات چشمگیری می‌شوند.

 در این مطالعه محققان از موشهای بسیار مسن استفاده کردند و این گروه از موشها را با موشهای بسیار جوانتر مقایسه نمودند، بنابراین توانستند سلولهای بتای پانکراس  این دو گروه از حیوانات  را با هم مقایسه کنند. آنها می‌خواستند تفاوت سلولهای بتا را در دو گروه مختلف سنی از موشها بررسی نمایند.

 دکتر Bonner-Weir گفت: ما نشان دادیم که این ناهمگونی ممکن است مبتنی بر جمعیت‌های مختلفی از سلولهای بتا با سنین متفاوت باشد، حتی در حیوانات جوان که سلولهای بتا هنوز بالغ نشده‌اند شما ممکن است سلولهایی را مشاهده کنید که در مراحل پایانی زندگی خود باشند، در هر مرحله‌ی از زندگی این سلولها ممکن است فنوتیپ مختلفی (بیان ژنهای مختلف وعملکرد مختلف) نسبت به سایر مراحل داشته باشند. تا قبل از بلوغ و حتی در اوایل جوانی، سلولهای بتا رشد زیادی می‌کنند اما پس از این مرحله، تغییرات کند می‌شود، تعداد کمی از سلولهای بتا به مرحله‌ی پایانی زندگی خود می‌رسند و می‌میرند و تعدادی دیگر تولید می‌شوند.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی the Cell Metabolism منتشر شده است و ممکن است به درک بیشتر دیابت نوع 1 نیز کمک کند، برای مثال یکی از سوالات اینست که چرا برخی از افراد نسبت به حمله‌ی اتوایمیون در دیابت نوع 1 نسبت به سایرین مقاوم‌تر هستند؟

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/aging-beta-cells-could-indicate-type-2-diabetes-risk-96938383.html